BLOGBERICHT

Hoe jouw zichtbaarheid en

herkenbaarheid elkaar kunnen versterken

Veel mensen denken dat zichtbaarheid en herkenbaarheid hetzelfde zijn. Want ben je zichtbaar, dan zullen mensen je ook herkennen. Tóch zijn zichtbaarheid en herkenbaarheid twee totaal verschillende dingen. Ook al kunnen ze niet zonder elkaar. Begrijp jij als ondernemer de verschillen tussen deze begrippen? Dán ga je pas effectief communiceren naar je doelgroep. De zichtbaarheid van je onderneming wordt namelijk versterkt door herkenbaarheid. Tenminste, als je het goed aanpakt…

In dit artikel vertel ik meer over zichtbaarheid en herkenbaarheid: wat deze begrippen betekenen, wat voor relatie ze tot elkaar hebben én hoe jij ervoor zorgt dat je de zichtbaarheid van je onderneming versterkt door herkenbaarheid.

Wat is zichtbaarheid?

Laten we beginnen met de definitie van dit begrip. De korte betekenis van zichtbaarheid is ‘voor het grote publiek opvallend zijn’. Meteen gaan mijn alarmbellen af. Hoe kun je voor het grote publiek opvallend zijn? Wie is ‘het grote publiek’? En wat is ‘opvallend’? Voordat ik te veel uitwijk naar een ander topic, pauzeer ik deze gedachten even en denk ik verder na. Ik weet dat zichtbaarheid te maken heeft met hoe onderscheidend je onderneming is. Want als je onderneming niet onderscheidend is, zul je niet opvallen. Het ‘grote publiek’ zie ik als de doelgroep die jij voor ogen hebt. Een onderneming kan niet interessant zijn voor iedereen. Door een specifieke doelgroep te kiezen – en je daarop te focussen – word je uiteindelijk door die doelgroep gekozen. Doordat je specifiek de wensen van die doelgroep vervult. FOCUS is daarom key! In eigenlijk alles. In dit artikel zal ik het niet hebben over HOE je een onderscheidende bedrijfsidentiteit ‘krijgt’. Hierover heb ik wel een gratis #BrandingChallenge opgezet. Verderop daag ik je uit om deel te nemen aan deze challenge. Eerst gaan we het hebben over zichtbaarheid en herkenbaarheid.

“Zichtbaarheid is de eigenschap van iets om met de ogen te kunnen worden waargenomen.”

Zichtbaarheid betekent gezien worden. Jij plaatst een bericht op Instagram, mensen zien dat bericht, en dat is zichtbaarheid. Heeft dit effect voor jouw onderneming? Nee. Zichtbaarheid op zichzelf zal geen wonderen verrichten. Wel wat er gebeurt nádat mensen jouw bericht gezien hebben. Dáár begint ‘the magic’. Er ontstaat interactie, verbinding en herkenbaarheid.

Er zijn veel artikelen geschreven over het vergroten van je zichtbaarheid. Wat het is, waarom je als ondernemer hieraan zou moeten werken én welke aanpak daarvoor het beste is. Wat je in deze artikelen niet leest, is dat het vergroten van je zichtbaarheid geen zin heeft als je geen herkenbaarheid toevoegt. Wanneer de consistentie – van bijvoorbeeld jouw ‘brand’ – ontbreekt, snapt de doelgroep namelijk niet dat deze interessante boodschappen van jou afkomen. Je bouwt niet aan een duurzame relatie, omdat de doelgroep je enkel ziet, maar niet herkent. Het is alsof je iemand op straat tegenkomt, daar ‘hoi’ tegen zegt, puur uit beleefdheid. Dat is niet de relatie die jij wilt opbouwen met potentiële klanten, geloof me.

Wie ben jij

en wat vind jij écht belangrijk?

Wat is herkenbaarheid?

Herkenbaarheid betekent ‘het hebben van een duidelijke identiteit, zodat iedereen direct weet over wie het gaat’. En ook ‘bij iets of iemand anders dingen zien die je ook kent van jezelf’. Beide betekenissen omschrijven het woord heel goed. Een onderneming met een duidelijke identiteit herkennen we sneller dan een onderneming zonder. We weten namelijk waar een onderneming met identiteit voor staat, en hebben ook bepaalde verwachtingen van deze onderneming. Daarnaast hebben mensen sneller een affiniteit met een onderneming waarin ze zichzelf herkennen, die dus iets persoonlijks en menselijks heeft, in plaats van een afstandelijke zakelijke onderneming. Sterke ondernemingen voegen emoties toe aan hun ‘brand’. Door emoties oftewel karaktereigenschappen toe te voegen aan je onderneming, zorg je ervoor dat mensen zichzelf in jou kunnen herkennen.

Dit doet me denken aan karaktervol ondernemen. Ik vind het namelijk superbelangrijk dat mensen doen wat ze leuk vinden én waar ze megagoed in zijn. Zodat ze vanuit hun eigen kracht gaan stralen en de wereld een stukje mooier maken. Ondernemers kunnen pas echt stralen als ze hun eigen kracht – hun karakter – gevonden hebben en verankerd hebben in hun onderneming. Dit heeft allemaal te maken met het verkrijgen van een duidelijke identiteit. Heb jij als ondernemer jouw kracht gevonden? Dan ben je in staat om je onderneming vanuit die kern te laten communiceren met de buitenwereld. En dát is precies wat je wil en nodig hebt voor succes.

Om je hierbij te helpen heb ik een gratis challenge georganiseerd. Samen met 100 andere ondernemers ga je aan de slag met de identiteit van je onderneming. Je gaat terug naar de kern en ik daag je uit om het beste uit jezelf te halen.

Doe je mee met de gratis #BrandingChallenge?

Welke relatie hebben zichtbaarheid en herkenbaarheid tot elkaar?

Zichtbaarheid betekent gezien worden. Herkenbaarheid betekent een duidelijke identiteit hebben, zodat iedereen direct weet over wie het gaat. Ze zijn verschillend, maar kunnen niet zonder elkaar. Ik moet meteen terugdenken aan mijn jonge jaren. Dat ik samen met mijn zusjes zat te spelen in de speelkamer. Soms ging dat heel goed en was het gezellig. Andere dagen konden we elkaar niet luchten of zien. We vlogen elkaar meteen in de haren – letterlijk! In ruzie maken, waren we een kei. Gelukkig leerde onze moeder ons hoe we het na zo’n stomme ruzie weer konden bijleggen. En dat wilden we wel. Want samen spelen vonden we natuurlijk veel leuker dan ruzie maken.

Ik denk niet dat zichtbaarheid en herkenbaarheid dezelfde worstelingen hebben als ik en mijn zusjes in onze jonge jaren. Zichtbaarheid en herkenbaarheid gaan hand in hand. Als jij als ondernemer weet waarvoor je staat en dit ook visueel consistent weet door te voeren, dan bouw je aan een herkenbare zichtbaarheid. Wanneer jij dan ook nog als ondernemer frequent jezelf (of je onderneming) laat zien, ben je goed bezig. Wanneer je jezelf laat zien, moet je herkenbaar zijn. En als je herkenbaar bent, moet je jezelf laten zien. De een kan niet zonder de ander; deze twee versterken elkaar.

Hoe zorg je ervoor dat de zichtbaarheid van je onderneming versterkt wordt door herkenbaarheid?

Met mijn verhaal weet je al gedeeltelijk hoe je ervoor zorgt dat de zichtbaarheid van je onderneming versterkt wordt met herkenbaarheid. Hierover kan ik nog veel meer vertellen. Er zijn namelijk 5 stappen die direct bijdragen aan het versterken van een herkenbare zichtbaarheid.

Stap 1: Focus op wat echt belangrijk is

Wie ben jij en wat vind jij écht belangrijk? Door te weten waarvoor jouw onderneming staat, creëer je voor jezelf een heldere positionering binnen de markt en voor jouw doelgroep. Zorg ervoor dat hetgeen wat jij superbelangrijk vindt de focus wordt van je merkverhaal. En dat je kernwaarden, missie en visie diezelfde focus uitademen. Deze duidelijke identiteit draagt bij aan een herkenbare zichtbaarheid én zorgt ook ervoor dat je doelgroep weet waarvoor ze bij jou moeten zijn. Een win-winsituatie!

Stap 2: Voeg emotie toe aan je onderneming

De doelgroep kan zichzelf pas in je onderneming herkennen als jij persoonlijke kenmerken toevoegt aan je onderneming. Je moet ervoor zorgen dat je doelgroep een bepaalde affiniteit met je onderneming krijgt, waardoor je een duurzame relatie kan gaan opbouwen. Doe dit wel authentiek. Mensen worden steeds slimmer en prikken direct door jouw ‘uiterlijke vertoning’ heen. Ontdek daarom je eigen kracht en voeg deze persoonlijke kenmerken toe aan je onderneming.

Ik kan heel blij worden van

creatieve en consistente huisstijlen

Stap 3: Laat jezelf zien

Een herkenbare zichtbaarheid moet je opbouwen. Laat regelmatig van jezelf horen. Praat over bepaalde thema’s die jou bezighouden en goed passen bij het product of de dienst die jij aanbiedt. Ben hierin frequent én consistent. Plaats bijvoorbeeld minimaal 1 keer per week iets op alle social media-kanalen waarop jij actief bent. En doe dit elke week; niet een periode wel en dan een half jaar weer niks. Zo blijft je onderneming onder de aandacht van je doelgroep en bouw je een herkenbare zichtbaarheid bij hen op.

Stap 4: Welk boegbeeld koppel je aan je onderneming?

Een boegbeeld dat eenvoudig te koppelen is aan je onderneming, helpt de doelgroep onthouden bij wie deze boodschap hoort. Dit boegbeeld kan bijvoorbeeld je logo zijn, of een onderdeel van je logo zoals het beeldmerk. Een beeldmerk is het visuele gedeelte van je logo. Ik zal een voorbeeld geven, zodat je het verschil tussen een beeldmerk en woordmerk goed begrijpt.

Voorbeeld beeldmerk:
Dit is het logo van KLM. Het woordmerk zijn de blauwe letters ‘KLM’. Het beeldmerk is het visuele kroontje dat boven op de blauwe letters staat. De doelgroep van KLM – en jij misschien ook – zal KLM direct herkennen aan het kroontje (beeldmerk).

Zo sterk is de kracht van beeld. En juist daarom is het belangrijk om een eenvoudig boegbeeld aan je onderneming te koppelen.

Stap 5: Consistentie is key

Een goede visuele identiteit versterkt niet alleen de boodschap die je als ondernemer hebt. Het versterkt ook de herkenbaarheid van je onderneming. Het maakt je merkverhaal krachtiger. Wist je dat visuele identiteit direct invloed heeft op de herkenbaarheid van je onderneming? Wanneer jouw visuele identiteit door een professional ontworpen is, ga je merken dat anderen jou echt serieus nemen. Een fijne bijkomstigheid… maar waar het echt om draait, is dat een goede visuele identiteit je de handvatten geeft om je onderneming op een consistente manier zichtbaar te maken. In het creëren van een herkenbare zichtbaarheid is consistentie ‘the key’.

Ben jij benieuwd hoe herkenbaar jouw visuele identiteit is?

Vraag een gratis advies aan en je ontvangt tips en tops speciaal voor jouw huidige visuele identiteit!

7 + 11 =

Ik heb nog geen visuele identiteit…

Heb je nog geen visuele identiteit, maar kun je nu niet meer wachten om aan de slag te gaan? Bekijk de ‘Upgrade Your Brand’ pakketten en vraag een intakegesprek aan.

Alles is geheel vrijblijvend en ook na het intakegesprek zit je nog nergens aan vast.