Je projecten zijn afgerond. Tijd voor een kleine vakantie. Maar wat doe je daarna…? “Nog even niet aan denken,” zei ik tegen mezelf. En nu zit ik een week zonder nieuwe opdrachten, terwijl ik al mijn projecten afrond. Waar blijven die volgende projecten nu toch? Zorgen voor een continue toestroom van opdrachten is lastig voor (beginnende) zelfstandig ondernemers. Dat je even niks te doen hebt, kan gebeuren. Wát je in die periodes doet, bepaalt echter hoe lang zo’n opdrachtloze-periode duurt. En dat heb zelf in de hand. Je hebt vijf kansen… Grijp jij die kansen al allemaal?

  1. Genieten
    Iedere ondernemer weet als geen ander dat het bedrijfsleven om vliegen, rennen en springen gaat. Geniet even van de rust die je hebt en maak tijd voor jezelf. Want op dit moment moet je niks, maar mag je dingen doen. Voordat je het weet is die rustige tijd weer voorbij en verlang je juist weer naar een iets rustigere periode.
  1. Je onzekerheid de baas worden
    Wie zegt dat deze periode maar voor even is? Niemand. Raak níet in paniek. Blijf kalm. De vorige keer ben je er ook uitgekomen, toch? Toen kwam er bijvoorbeeld een opdracht vanuit onverwachte hoek. Je ging samenwerken met een nieuwe partner, die behoefte heeft aan korte lijnen. Of je besloot een tijdje als freelancer te werken bij dat ene (reclame)bureau om de hoek. Het komt eigenlijk altijd goed. Komt er niets op je pad, dan zoek je het op. En in de tussentijd? Dan red je het wel met die buffer die je hebt opgebouwd.
  1. Netwerken
    Niks is zo belangrijk als een groot netwerk. Als je hiermee consistent bezig bent, zul je zien dat je vaker opdrachten vanuit een onverwachte hoek krijgt. Kijk eens rond welke netwerkbijeenkomsten bij jou in de buurt zijn. Eén regel: ga alleen. Anders ben je alleen maar aan het kletsen met die persoon die met je meeging.

    Trouwens, zo’n netwerkbijeenkomst prikkelt je ook om je elevatorpitch te oefenen. Door vaak je verhaal te vertellen en te analyseren hoe anderen daarop reageren, word je hier steeds beter in. Je verhaal wordt uiteindelijk een krachtige en soepele elevatorpitch. Dit realiseer je alleen door het veel te doen.

  1. Acquisitie
    Oh bah, ja ook ík moet eraan geloven. Vooral koude acquisitie vind ik vreselijk werk. Zelf waardeer ik het ook niet als mensen het bij mij doen. Toch zal je aan nieuwe opdrachten moeten komen en het antwoord daarop… inderdaad: je tanden zetten in acquisitie!

    Vorige week heb ik mezelf van mijn acquisitie-allergie genezen. Nadat ik een aantal potentieel nieuwe klanten had gebeld – met weinig succes – wilde ik weer even iets doen wat ik wél leuk vind. Iets waardoor ik ook voor dit vak heb gekozen: klanten helpen met hun unieke verhaal te vertalen naar grafische middelen. Ik dacht na over mijn huidige klanten. “Wie kan ik met mijn diensten nog verder helpen? Waar zie ik kansen, waaraan ik kan bijdragen?” Ik vond een aantal klanten waarvoor ik iets kon betekenen. De aanpak die ik hanteer is per klant anders. Bij de ene is het slim om eerst weer eens aan tafel te komen, zodat je weet wat er op dit moment speelt. Terwijl bij de ander deze aanpak niet zal werken. Uit mijn ervaring blijkt dat je deze klant beter kan overtuigen door de diensten al deels uit te voeren en te laten zien waar de kansen liggen. Het doel is dan dat je klanten enthousiasmeert over de door jou bedachte vernieuwing. Met voorbeelden en eventuele resultaten. Het nadeel van deze aanpak is dat werk uitvoert, zonder daarvoor betaald te krijgen. Mijn vraag aan jou: “Ben je bereid tijd te investeren, waarvan je nog niet weet of dit zich terug zal betalen?”

  1. Personal branding
    Als je dat niet zou willen, kun je ook tijd besteden aan je personal branding van je bedrijf. Eerlijk gezegd vind ik dit ook een soort van acquisitie, alleen is het minder ‘agressief’ dan koude acquisitie. Bovendien haal ik hier mijn energie uit, omdat ik het leuk vind om te doen. Wat ik versta onder personal branding?
  • Je portfolio bijwerken, want die kan na een drukke periode vast wel weer een update gebruiken.
  • Of een social-mediacampagne, waardoor je jouw zichtbaarheid online een boost geeft.

Er zijn zóveel manieren om aan je personal branding te werken. Het doel? Potentiële klanten laten zien wat voor werk je realiseert.

Al met al vind ik het belangrijk dat je als zelfstandig ondernemer vooral doet waar je hart ligt. Waar krijg je energie van? Wat is jouw passie? En hoe kun je die passie inzetten om nieuwe opdrachten te genereren?

Kom je daar nog niet helemaal uit?
Dan help ik je graag met het kijken naar creatieve oplossingen. Dit deed ik onder andere voor Snapperz Seafood. Voor de resultaten verwijs ik je graag naar het project. Interesse? Plan een vrijblijvende kennismakingsgesprek met me in. Bel of mail naar Blonddesign voor meer informatie!